Стратегічний план розвитку Борозенської об’єднаної територіальної громади з 2020 до 2023 року
Стратегічний план розвитку Борозенської об’єднаної територіальної громади з 2020 до 2023 року
Додаток
до рішення ХХХVІІ сесії
сьомого скликання
від 10.07.2020 №1262
Стратегічний план розвитку Борозенської об’єднаної територіальної громади з 2020 до 2023 року
2020 рік
Зміст
Стратегічна ціль 1. ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК та підтримка бізнесу....................... 0
Стратегічна ціль 2. Людина – основна цінність громади............................................ 0
Стратегічна ціль 3. РОЗВИТОК ІНФраструктурного забезпечення громади.... 0
СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ, МОНІТОРИНГУ ТА ОНОВЛЕННЯ СТРАТЕГІЇ..................................... 0
Вітальне слово голови Борозенської об’єднаної територіальної громади
Дорогі земляки!
Борозенська об’єднана територіальна громада утворена 14 листопада 2017 року в рамках адміністративно-територіальної реформи, до складу якої увійшли села Борозенське, Кучерське, Садок, Пʼятихатки, Нова Кубань, Стариця, Чарівне, Красносільське, Дмитренка, з адміністративним центром у селі Борозенське. Громада була створена з єдиною метою – максимально реалізувати інтереси кожного громадянина. Тому всі разом ми повинні визначити головні напрямки спільних зусиль розвитку інфраструктури, покращення екологічної ситуації, розширення інвестиційних можливостей, збільшення капіталу громади.
Дана Стратегія розроблена саме для того, щоб визначити головні стратегічні пріоритети, реалізація яких забезпечить розвиток та досягнення поставлених цілей. Тільки таким чином ми дамо шанс Борозенській громаді знайти себе на економічній, культурній, туристичній карті країни та області. Підготовка цього важливого документа відбувалась за участі представників всіх адміністративних одиниць, які увійшли до складу Борозенської об’єднаної територіальної громади, депутатів, приватних підприємців, громадських активістів, фахівців та посадовців органу місцевого самоврядування.
Під час розробки Стратегії ми намагалися залучити якомога більше мешканців, адже пріоритети розвитку має розділяти та підтримувати уся громада. Стратегія розвитку Борозенської ОТГ складається з низки конкретних проектів, спрямованих на досягнення операційних цілей, визначених стратегічними пріоритетами. Тому я вдячна усім, хто брав активну участь у підготовці Стратегії. Особливу подяку висловлюю експерту з регіонального розвитку програми «U-LEAD з Європою» Відокремленого підрозділу Установи «Центр розвитку місцевого самоврядування» Фадєєвій Олександрі Володимирівні. Сам процес відбувався у відповідності до методології, запропонованої Програмою для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» (Ukraine – Local Empowerment, Accountability and Development Programme).
Наявність Стратегії розвитку громади дасть змогу об’єктивно оцінити соціально-економічний та ресурсний потенціали території та сформувати її інвестиційну привабливість. Ми не зупиняємося на досягнутому, і наші прагнення – зробити об’єднану громаду, комфортною для життя кожного громадянина.
Бажаю всім наполегливості в зміцненні громади і наснаги в її соціально-економічному розвитку.
Голова громади Галина КУЗЬМІНА
1. ВСТУП
Процес децентралізації влади, що розпочався в Україні у 2014 р., призвів до утворення Борозенської сільської об’єднаної територіальної громади, це відбулося 14 листопада 2017 року.
Спроможні об’єднані територіальні громади (далі ОТГ) повинні стати базовим елементом ефективної системи влади в Україні. На етапі створення громада зустрілася з багатьма викликами, серед яких є:
- відсутність загальноприйнятих пріоритетів щодо забезпечення надання базових послуг мешканцям ОТГ. Кожен орган місцевого самоврядування, який увійшов до складу ОТГ, до об’єднання мав власні пріоритети розвитку та власну систему цінностей щодо управління ресурсами. Після об’єднання ці пріоритети, очевидно мають бути переглянуті та мають бути вироблені підходи до управління й розподілу «об’єднаними» ресурсами;
- потреба ефективного управління новими земельними, бюджетними ресурсами, які стали доступними для ОТГ і можуть бути використані для розвитку;
- збільшення кількості зацікавлених сторін, з якими потрібно узгоджувати прийняття рішень у межах ОТГ.
У більш широкому контексті Борозенська громада повинна ефективно відповідати зовнішнім викликам, таким як глобалізація економіки, підвищення мобільності трудових ресурсів та пов’язаний з цим ріст безробіття, посилення міжнародної конкуренції за інвестиції та розвиткові ресурси.
Відповіддю на ці та деякі інші виклики може стати перспективне (середньо- та довгострокове) планування ОТГ. У цьому контексті важливим є не тільки (і не стільки) результат (планувальний документ), скільки сам процес його створення за участі широкого кола зацікавлених сторін – представників різних населених пунктів, різних підприємств, установ та організацій, різних політичних поглядів.
Під час дискусій, що відбувалися у процесі стратегування Борозенською ОТГ, переважно, використовувався термін «стратегічне планування об’єднаної громади». Однак, цей термін («стратегічне планування») не може бути повноцінно застосованим на першому етапі створення ОТГ з наступних причин:
- Однією з ознак «стратегічності» плану є довгостроковий (понад 7 років) період планування. У новоствореної Борозенської ОТГ, умовно кажучи, відсутня «історія», тобто, неможливо відстежити поведінку територіальної громади як цілісної територіальної соціально-економічної системи за попередні періоди, а період ідентифікації базових умов, які матимуть суттєвий вплив на подальшу суб’єктність ОТГ, відбуватиметься упродовж 2020-2023 років.
- Стратегія громади повинна узгоджуватися зі стратегіями вищого рівня – області, країни.
Наразі, стратегії вищого рівня розроблені на період до 2027 року. Тому у цей період становлення розроблено середньостроковий (на 2020-2023 рр.) план розвитку ОТГ. У 2023 році, коли будуть сформовані базові умови функціонування ОТГ, можна буде розробити більш довгостроковий(на 7 років) стратегічний план розвитку ОТГ.
2. МЕТОДОЛОГІЯ ТА ОПИС ПРОЦЕСУ РОБОТИ
Підготовка стратегічного плану відбувалася у відповідності до методології, запропонованої Проектом Європейського Союзу «Підтримка політики регіонального розвитку в Україні».
Методологія розглядає сталість (сталий розвиток) і соціальну інтеграцію як основні принципи місцевого розвитку, - як це викладено в таблиці.
Принципи місцевого розвитку
Відповідальне управління навколишнім середовищем та раціональним використанням природних ресурсів |
Здорова і справедлива громади |
|
|
Стала економіка |
Практика належного управління |
|
|
Залучення широкого кола громадян до створення стратегічного плану розвитку ОТГ дозволяє, ідентифікувати та знайти прийнятні шляхи усунення проблем громади, забезпечити налагодження діалогу між громадськістю та владою. При цьому однією з основних складових процесу планування є обов’язкова участь у ньому усіх активних та зацікавлених представників громади. Розроблена таким чином стратегія відображає інтереси усіх громадян, а тому сприймається громадою як «своя». Створений разом з громадою стратегічний план незалежно від особистісних якостей керівників, або політичної ситуації спрямовується на покращення стандартів життя, зміцнення місцевої демократії, виховання суспільно-активних громадян – патріотів своєї громади.
Розпорядженням Голови Борозенської сільської ради від 24.07.2019 року №108/1 «Про затвердження Положення та складу робочої групи з розробки Стратегічного плану розвитку Борозенської ОТГ» була сформована Робоча група з підготовки Стратегії розвитку та схеми планування території Борозенської сільської об’єднаної територіальної громади.
Учасники Робочої групи з підготовки Стратегії
№ з/п |
П.І.Б. |
Посада |
|
Кузьміна Галина Луківна |
Голова робочої групи, сільський голова |
|
Охрімовська Альона Іллівна |
Заступник голови робочої групи, секретар ради |
|
Фадєєва Олександра Володимирівна |
Координатор робочої групи, експерт з регіонального розвитку програми «U-LEAD з Європою» Відокремленого підрозділу Установи «Центр розвитку місцевого самоврядування» |
|
Васюта Тетяна В’ячеславівна |
Секретар робочої групи, спеціаліст фінансово-економічного та інвестиційного розвитку |
|
Васькевич Тетяна Вікторівна |
Начальник фінансово-економічного та інвестиційного розвитку |
|
Байрак Анна Володимирівна |
Депутат сільської ради, головний економіст СВК «Борозенське» |
|
Сіменько Валентина Павлівна |
Депутат сільської ради, бухгалтер СВК «Борозенське» |
|
Юрасова Наталія Вікторівна |
Спеціаліст з соціального захисту населення Борозенської сільської ради |
|
Горбенко Ганна Богданівна |
Спеціаліст І кат. З земельних питань Борозенської сільської ради |
|
Мартинюк Віктор Вікторович |
Начальник КП «Водолій і К» |
|
Ценцеря Ольга Миколаївна |
Методист відділу освіти Борозенської сільської ради |
|
Глоба Володимир Володимирович |
Депутат сільської ради, підприємець |
|
МурадянАрменЮрикович |
Фізична особа-підприємець |
|
Березанська Оксана Володимирівна |
Фізична особа-підприємець |
|
Рублюк Сергій Володимирович |
Фізична особа-підприємець |
|
Холодний Роман Леонідович |
Фізична особа-підприємець |
|
Місюра Василь Васильович |
Фізична особа-підприємець |
|
Байрак Наталія Анатоліївна |
Фізична особа-підприємець |
|
Кірін Віталій Юрійович |
Начальник відділу освіти Борозенської сільської ради |
|
Гуріна Світлана Іванівна |
Депутат сільської ради, бухгалтер відділу освіти |
|
Фішер Олександр Іванович |
В. о. старости сіл Нова Кубань і Стариця |
|
Павліченко Юлія Володимирівна |
Директор Новокубанського будинку культури |
|
Кіріна Інна Іванівна |
Директор Новокубанського НВК |
|
Обдула Оксана Василівна |
Старша медична сестра терапевтичного відділення №3 с. Борозенське |
|
Ніколаєнко Світлана Іванівна |
Член виконкому, безробітня |
|
Назарова Наталія Ярославівна |
В. о. старости сіл Чарівне, Красносільське та Дмитренка |
|
Михайлова Тетяна Михайлівна |
Депутат сільської ради, спеціаліст з громадкістю Борозенської сільської ради |
|
Грицьків Ольга Миколаївна |
Депутат сільської ради, фельдшер швидкої допомоги |
|
Козир Оксана Григорівна |
Член виконкому, директор Чарівненського ЗЗСО |
|
Чорна Наталія Русланівна |
Вихователь Борозенського ДНЗ |
|
Захарова Катерина Миколаївна |
Керівник гуртка Борозенської БК |
Підготовка стратегічного плану розпочалася з проведення соціально-економічного аналізу, який включав у себе:
- дослідження основних тенденцій соціально-економічного розвитку сукупності суб’єктів Борозенської ОТГ за попередній період, дослідження оточення (зовнішнього середовища) та оцінка можливостей розвитку громади,
- проведення у липні - серпні 2019 року опитування 103 мешканця та 13 представників бізнесу.
29 жовтня 2019 року в залі засідань Борозенської сільської ради відбулося перше засідання членів Робочої групи, під час якого були проведені:
- презентація та обговорення результатів стратегічного аналізу громади,
- формулювання та обговорення прогнозів та сценаріїв розвитку громади,
- формулювання стратегічного бачення.
11 грудня 2019 року в приміщенні Борозенської сільської ради відбулося друге засідання членів Робочої групи, під час якого був розроблений проект SWOT-матриці – проведений аналіз взаємозв’язків факторів SWOT через матрицю SWOT/TOWS та підготовлені базові аналітичні висновки щодо порівняльних переваг, викликів та ризиків розвитку Борозенської громади, визначені стратегічні, операційні цілі та завдання стратегії.
12 грудня 2019 року оголошено про підготовку технічних завдань на проекти розвитку, які відповідають завданням Стратегії.
15 січня 2020 року в приміщенні Борозенської сільської ради відбулося засідання членів Робочої групи, під час якого проведено відбір та коригування технічних завдань на проекти розвитку для плану реалізації Стратегії.
Усі засідання Робочої групи проводилися у відкритому режимі, тому усі бажаючі мали можливість брати участь в розробці Стратегічного плану. Методичне забезпечення, експертний аналіз даних і результатів досліджень, надання консультаційних послуг з питань стратегічного планування забезпечувала:
Олександра Фадєєва (Лянна), радниця з питань регіонального розвитку Херсонського центру розвитку місцевого самоврядування.
3.1 Характеристика громади
3.1.1Коротка характеристика громади
Порівняння громади, району, області
Регіони |
Площа, км2 |
Площа у % до загальної площі/району/області |
Населення |
Населення у % до загального населення/району/області |
Густота населення |
Борозенська ОТГ |
886,7 |
- |
3847 |
|
4,34 |
Великоолександрівський район |
1541 |
57,54 |
25892 |
14,86 |
16,8 |
Херсонська область |
28461 |
3,12 |
1062000 |
0,36 |
37,31 |